2014. márc. 21.

Örkény István: Tóték – a dráma elemző bemutatása


I.
a)      Történelmi háttér
b)      Örkény István
II.
a)      Cselekmény
b)      Abszurditás
c)      Szereplők
d)      Mondanivaló
III.    Összegzés

A 20. század igen jelentős alkotója Örkény István, aki újszerű látásmódjával, új megoldásaival rendkívülit alkotott irodalmunkban. A Tóték című drámája kiemelkedő jelentőségű, főként az alapprobléma más oldalról való megközelítése miatt. Ez a mű először kisregény formájában készült el az 1960-as évek közepén, majd az író drámává dolgozta át. A második, színpadi változatnak nagy hazai és külföldi sikere lett, 1973-ban Párizsban Fekete Humor Nagydíjjal jutalmazták; itthon Fábri Zoltán készített belőle filmet Isten hozta, őrnagy úr! címmel.

A dráma alaptémája a második világháború, amely Örkény maradandó élménye volt – a keleti fronton fogságba esett. A nagy világégésben való részvételünk áll a középpontban, ám ezt nem a frontesemények tükrében mutatja be, hanem újszerűen, a hátország szempontjából. Telitalálat Örkény választása, hisz ettől a hátországtól függ a fronton harcoló katonák élelmezése, ellátása. És itt, a front mögötti területen lehet érzékelni az emberek viszonyát a háborúhoz, a tömegtájékoztatás egyoldalúságát.


Ezt a művet már groteszk szemlélet és ábrázolásmód jellemzi. A kor nagy erkölcsi problémáira keres választ az író: arra, hogy az igaznak vélt ügyért milyen határig lehet kompromisszumokat kötni, hol van a személyiség feladásának határa, mennyi őrizhető meg a lázadás képessége? A teljes tűrés után pillanatnyi időre visszaszerzett szabadság elég erő az újabb diktatúra elleni lázadáshoz?

A dráma cselekménye egy kis mátrai faluban játszódik, amely az idill szigete lehetne, ha nem lenne háború. Az itt élők alkalmazkodtak a megváltozott helyzethez, személyiségük deformálódott. A deformáció azt a folyamatot tükrözi, amely során egy ember személyisége negatív irányba eltolódik a megszokottól, vagy egy közösségben felcserélődnek a szerepek. Ilyen szempontból ez a kis falu predeformált, azaz előre deformált világ, mert az itt lakók közt felcserélődtek a szerepek, s abszurd megoldások is születtek. Igen jó példa erre a postás esete, aki – mint a drámából kiderül – bolond, nem beszámítható. Pontosan a deformációra jellemző az, hogy ez a bolond megkaphatta a postás állást. Az igazi postás közben a fronton harcol, mint sok más falubeli. Sőt, többen már nincsenek is az élők sorában. A mű egyik  kulcsszereplője, Tót is más, mint ami régen volt: vasutasból lett tűzoltóvá.

Tót a falu nagy tekintélyű férfiúja, büszkén viseli egyenruháját. Felesége, Marika és Ágika, a lánya, felnéznek rá, csodálják, szeretik és nem ellenkeznek vele, követik utasításait. A család másik gyermeke Tót Gyula zászlós, aki a fronton harcol. Szorgalmasan küldi haza leveleit, amelyek egyikében megkéri családját, lássák vendégül pár napig felettesét, az őrnagyot, mivel már belefáradt a harcokba. A bolond postás, aki itt a hatalom tájékoztató gépezetének jelképévé válik, csak a jó híreket közvetíti. De már az is „rossz hír” neki, hogy egy családban hármas ikrek születtek; a táviraton át is javította a számot kettőre, mert szerette a páros számokat. Tehát a háborúban egy propagandagépezetnek óriási felelőssége, hatalma van: a rossz híreket eltitkolhatja, megmásíthatja.

A faluban él még Cipriani doktor úr, az elmegyógyintézet vezetője, aki maga sem teljesen ép elméjű – legalábbis ezt mutatja. Ő így próbál menekülni a háború elől, tehát ő is egy deformált figurának tekinthető.

A Tót család lelkesen és áldozatosan készül az őrnagy érkezésére. Mindent elkövetnek, hogy fiuk felettese jól érezze magát, hiszen azt remélik tőle, hogy a fronton majd valami veszélytelen beosztást juttat Gyulának. Így az őrnagy látogatása kapcsán fiuk élete kerül a középpontba.

Mikor vendégük megérkezik, rögvest kavarodás támad: egy magas, délceg embert hisznek őrnagynak. Csalódniuk kell, mert az illető egy köpcös, alacsony férfi. Az őrnagy nem csupán testiekben üt el a normálistól, hanem lelke is deformált. A hosszú frontszolgálat nem csak megedzette, hanem át is alakította jellemét. Mindent a háború szemszögéből vizsgál, s megpróbálja a háborús viszonyokat átültetni – bár nem akarattal – a polgári életbe. Nem derül ki, hogy az őrnagy hivatásos katona-e, csupán gyanítjuk, hogy nem az. Mindig észérvekre hivatkozik.

A férfi semmi esetre sem akar a Tót család terhére lenni, de mivel parancsolgatáshoz szokott, nem képes polgári életet élni, s megkezdi a Tót család, azon belül is Tót lelkének deformálását. A két nő mindenben hű kiszolgálója és segítője lesz. Azt gondolják, a fiuk, Gyula élete a tét, de csak Tót érzi, hogy az ő lelkének elpusztítására törekednek. A családfői szerepe háttérbe szorul, az őrnagy kiszolgálójává válik.

A deformáció fontos eszköze a dobozolás. A nők az egri Sanitas Kötszergyárnak készítenek dobozokat. Tót ebben nem vetet részt, nem érezte önmagához méltónak ezt a tevékenységet. Vendégük azonban őt is kényszeríti, hogy csinálja, ráadásul mindezt még éjszaka is. Az őrnagy megtiltja Tótéknak a beszédet, később még a gondolkodást is. Ráveszi Tótot, találja ki, mivel lehetne elérni, hogy ne legyen idejük gondolkozni. Tót, akinek már jórészt megtört az egyénisége, s lassan már nem képes – s egyébként sem jellemző rá – értelmes gondolatok kicsiholására, nagy sokára azzal az ötlettel áll elő Ágika segítségével, hogy nagy doboz vágót kell készíteni, mert így gyorsabb lesz majd a munka, s nem lesz idő másra.

Mindez rendkívüli módon igénybe veszi a családtagok szervezetét, nagyon álmosak, de nem aludhatnak. A mű egyik groteszk vonása, hogy a „családfő”, a Tót, a villa leejtése és felvétele közti időben alszik egy keveset.

Közben a frontról ijesztő hír érkezik: Tót Gyula zászlós halálhíre. De a postás nem hazudtolja meg önmagát: a sürgönyt az esővízgyűjtő hordóba dobja. Ez a hétköznapi mozzanat – a sürgöny érkezése – reálisabbá teszi a művet, hiszen a háború alatt ezrével küldtek ki ilyen és ehhez hasonló iratokat. A mű szempontjából fontos esemény, hogy épp ekkor érkezett ez a sürgöny, és hogy a postás megsemmisítette. Ha ugyanis az őrnagy érkezése előtt vagy igen kicsivel azután kapták volna meg a hírt a családtagok, nem vállalták volna az őrnagy alázatos kiszolgálását. Viszont ha a cselekmény közepén kapják meg az értesítést, drámai összecsapásra, lázadásra nyílt volna mód a férfi és a család közt. Ez azonban elmaradt.

A dráma egyik, nagyon fontos mondanivalója – s a mottó is erre utal -, hogy miként képes egy ember teljesen elveszíteni a személyiségét, lélek nélküli géppé válni. Egyáltalán lehetséges-e ez? Másik fontos kérdéskör, ehhez kapcsolódóan, közbevetésként, a hatalom és a társadalom viszonya. Itt elsősorban a harmincas-negyvenes évek diktatórikus berendezkedésű országaira kell gondolnunk: a hitleri Németországra és a Szovjetunióra. Az őrnagy egyszer ki is jelenti a dobozolás kapcsán, hogy mindenkinek ezt kellene csinálni. Ez olyan erőszakos eszme, ami a sztálini diktatúrára volt jellemző, ugyanúgy, mint az író korának Magyarországára.

Tót utolsó erejével próbál még védekezni a deformáció ellen: elmenekül otthonról. Cipriani professzornál és a plébános úr ágya alatt keres menedéket. Magatartása jellemző a háborús évek magyar politikájára is, melynek lényege az volt, hogy valahogy átvészeljék ezt a háborút, és átmentsék hatalmukat. Végső elkeseredésében Tót az illemhelyre zárkózik be: itt boldognak érzi magát.

A dráma másik fontos problematikája, hogy választ találjon az ország háborúba sodródásának mikéntjére. Hiszen volt-e reális kiút Tóték helyzetéből? És ehhez hasonlóan: lehetett-e az országunknak más útja, mint a náci Németország életterébe sodródás és belépés a világháborúba? A Tóték világosan mutatja be ezt a kényszerpályát.

A m
 vége felé az őrnagy elutazásakor a Tót család felszabadul a lelki nyomás alól, és minden visszaáll a régi kerékvágásba. Vagyis az ember személyisége nem törhető meg végérvényesen. Van azonban a dráma végén egy mozzanat, ami döntő fontosságú: az őrnagy visszatérése. Azért kellett visszajönnie, mert az egyik hidat, amin keresztül kellett volna menni, felrobbantották a partizánok.

Visszatérését nem fogadják örömmel, de nem is mutatják ki valódi érzelmeiket. Az őrnagy ugyanott akarja folytatni, ahol néhány napja abbahagyták: a szüntelen dobozolásnál. Ez már azonban több a soknál, és Tót cselekvésre szánja el magát: a nagy margóvágóval likvidálja az őrnagyot a ház mögött.

Ennek a jelenetnek az az értelme, hogy az elnyomóktól, diktátoroktól sehogyan sem szabadulhat meg az ember, el kell őket üldözni, esetleg talán meg is kell ölni.

A dráma a hatalom és az áldozat viszonyát vizsgálva többféle értelmezéssel bír: az őrnagy alakjában maga a háború jelenik meg, mely az emberben éppen emberi tartását rombolja szét. A mű a fasizmus és a kisember viszonyáról szól: megmutatja, hogy az eredetileg egészséges gondolkodású tömegek milyen buzgalommal szolgálják ki a történelem agresszív erőit, a hatalomra került őrülteket. Az író a kommunista diktatúra világát idézi fel: az őrnagy tulajdonképpen jót akar, meg van arról győződve, hogy a dobozolást társadalmi méretekben kell megszervezni. Ez a nagy cél érdekében szentesíti az eszközöket.

A hatalom és az áldozat viszonya nemcsak társadalmi méretekben alakulhat ki, hanem kisebb közösségekben is, akár egy családon belül is. A regény rávilágít arra, hogy mennyire eltorzulhat az ember függő helyzetében, hogy a félelem présében hogyan omolhat össze a jellem, hogyan változhat meg az emberi természet.

Ebben az igazi 20. századi drámában tehát a korra oly nagyon jellemző problémákra keresi az író a választ. Megkísérli feltárni a diktatúrák működési mechanizmusát, ehhez kapcsolódóan bemutatja egy ember lelkének deformációját, azt, ahogyan egy hatalom kiszolgálójává válik. A nemzetek háborúba sodródása, a túlélés lehetősége is kulcskérdés benne. Pontosan általánossága, a nemzetközi jellegű jelenségek bemutatása indokolja itthoni és külföldi sikerét is.

Az alkotómódszer pedig – a groteszk, az abszurd, a deformált elemek kiemelése, ami oly nagyon jellemző Örkényre -, igen egyéni hangú, érdekes olvasmánnyá varázsolja a művet.

Forrás: Varga Zsuzsanna: Házi dolgozatok könyve 4. – A 20. század irodalmából – Szerkesztette: Maczák Edit - ITEM Könyvkiadó


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése